Nederlandse BrughoektumorForum forum index Nederlandse BrughoektumorForum
Voor mensen die een brughoektumor hebben of hebben gehad

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

"Stichting Eigen Gezicht" campagne 'Blijf jij jij?

Dit forum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Nederlandse BrughoektumorForum forum index -> Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Anke
Site Admin

BerichtGeplaatst: 14.05.2010    Onderwerp: "Stichting Eigen Gezicht" campagne 'Blijf jij jij? Reageer met quote

PERSBERICHT19 april 2010

Angela Groothuizen blijft wie zij is!
www.eigengezicht.nl/angela
__________________________________________________________________________________________________________________________
Een wijnvlek of brandwond doet niets af aan wie je bent of wat je kunt. Dat laat Angela Groothuizen zien met haar online campagne voor Stichting Eigen Gezicht. Angela Groothuizen is er al lang achter dat er meer is dan uiterlijk alleen. Met of zonder wijnvlek: wat blijft is haar puurheid. Haar echtheid. Haar authenticiteit. Daar verandert een gezichtsafwijking niets aan. Toch worden mensen met een gelaatsafwijking vaak anders benaderd, langdurig nagestaard of zelfs uitgesloten. Terwijl zij volwaardige mensen zijn met kwaliteiten, talenten en ambities. Stichting Eigen Gezicht steunt mensen met een gelaatsafwijking in hun dagelijkse strijd de rest van Nederland verder te laten kijken dan de buitenste schil.
Angela is niet bang om zich op deze manier te laten zien. ‘Mijn theatershow Label gaat daarover: hoe ze je allerlei etiketten opplakken. Vroeger was ik niet geschikt als bruidsmeisje, later nooit de prinses in de musical. Op mijn twintigste vonden ze me al te oud als tieneridool, te rock-'n-roll voor theater en te puur voor tv-programma’s. Was het ene label er net af, zat het volgende er alweer op’. Niet vast te pinnen die vrouw. Hoeft ook niet, want authenticiteit is ook mooi.
Stichting Eigen Gezicht zet zich in voor een betere en eerlijke toekomst voor meer dan 100 duizend mensen met een gelaatsafwijking en ontvangt geen subsidie van de overheid. Zij is voor haar werk volledig afhankelijk van donaties. Wie ook vindt dat jij jij blijft ondanks een gelaatsafwijking gaat naar www.eigengezicht.nl/angela

Voor de redactie, niet voor publicatie: Indien u een interview wilt met Patty Gerrits van de Stichting Eigen Gezicht, cliënten of ambassadeur Angela Groothuizen, dan staan wij daar in principe voor open. Contactpersoon: Patty Gerrits, M 06 3977 5900, E pgerrits@eigengezicht.nl

__________________________________________________________________________________________________________________________
FACT SHEET
Over de campagne
• Zangeres en presentatrice Angela Groothuizen is letterlijk het gezicht van de Stichting Eigen Gezicht. Met een ‘face generator’ op internet kan de bezoeker Angela verschillende gelaatsaandoeningen geven. Van een schedelafwijking tot een brandwond midden in het gezicht.
• Angela vestigt hiermee de aandacht op wat een afwijkend gezicht met je kan doen, hoe anderen naar je kijken, maar niets afdoet aan wie je bent en wat je kunt
• Zij is al sinds 2006 ambassadeur van de stichting.
• Door een eigen foto te uploaden kan de bezoeker van de site op zijn of haar eigen gezicht een gelaatsaandoening plaatsen. Om een beetje te ervaren hoe het is om er anders uit te zien. Vervolgens plaatsen bezoekers hun foto op Flickr, met daarbij een korte reactie.
• We leven in een maatschappij waarin we beoordeeld worden op ons uiterlijk. Of we nu willen of niet. Veel mensen met een ‘doorsnee uiterlijk’ vinden het al moeilijk om aan de standaard ideeën over schoonheid te voldoen. Voor meer dan 100.000 mensen in Nederland met een gelaatsafwijking lijkt het bijna een bij voorbaat verloren strijd.
• In Nederland leven naar schatting 100.000 mensen met een afwijking in het gezicht. Dit is 1 op de 160 Nederlanders. Deze afwijking kan aangeboren zijn. Zo worden er ieder jaar in ons land ongeveer 500 kinderen geboren met een schisis (gespleten lip/verhemelte) of een wijnvlek. Maar ook op latere leeftijd kunnen ernstige afwijkingen ontstaan. Door brand of een ander ongeval en door ziekten als kanker.
• Hoe kan het ook? De mensen met een gelaatsafwijking die leren om te gaan met reacties van anderen en vertrouwen op hun eigen kunnen, weten zich een volwaardige plek in de maatschappij te veroveren. Ze kunnen hun talenten ontwikkelen en ambities waarmaken. Ze studeren, hebben een carričre en een gezin, kortom een leven dat ze horen te hebben.
• Stichting Eigen Gezicht werkt hier aan door training te geven, ouders te informeren, een educatief programma voor scholen te ontwikkelen en te werken aan maatschappelijke bewustwording.

Over Stichting Eigen Gezicht
• Stichting Eigen Gezicht is in 2006 opgericht door Tonnie Landman en Patty Gerrits. Twee vrouwen die zelf een gelaatsafwijking hebben. Zij misten psychosociale ondersteuning voor mensen met een gezichtsafwijking in ons land. De Britse organisatie Changing Faces vormde hierbij hun inspiratiebron.
• Missie: Stichting Eigen Gezicht wil de kwaliteit van leven verbeteren van mensen met een gezichtsafwijking ongeacht de oorzaak ervan.
• Dit doet zij door cliënten weerbaarder te maken, meer zelfvertrouwen te geven en praktische tips te geven over hoe ze om kunnen gaan met reacties en vooroordelen. En door de rest van Nederland een beetje op te voeden: duidelijk te maken dat ook mensen met een gelaatsafwijking talenten, dromen, ideeën en ambities hebben.
• In de adviesraad die de stichting ondersteunt hebben zowel mensen uit de doelgroep zitting als artsen en psychologen. Ambassadeurs van de stichting zijn sinds 2006 Angela Groothuizen (zangeres en presentatrice), Karel van Doodewaerd (ex-voorzitter TROS), Arthur Japin (schrijver) en John Leerdam (lid Tweede Kamer voor de PvdA).
• Stichting Eigen Gezicht ontvangt geen subsidie van de overheid en is voor haar werk volledig afhankelijk van de hulp van derden.
• Lees meer op www.eigengezicht.nl.

Over Patty Gerrits (1969) mede-oprichter en projectmanager Stichting Eigen Gezicht
Als ervaringsdeskundige heeft Patty aan den lijve ondervonden hoe het is om te leven met een gezicht dat afwijkt. Op zesjarige leeftijd verwierf zij namelijk een aangezichtsverlamming nadat er een abces verwijderd was bij haar rechterkaak. Doordat ze als kind steeds verhuisde, moest ze iedere keer weer een plekje veroveren op de nieuwe basisschool waarop ze terechtkwam. Ook als puber vormde het leven met een ander gezicht een grote uitdaging. Ze zag zichzelf geconfronteerd met vragen als: ben ik wel aantrekkelijk? Tel ik wel mee? Als volwassene heeft ze inmiddels geleerd om met haar afwijking en de vragen die dit bij mensen oproept om te gaan. Maar dit heeft veel tijd gekost en ze is ervan overtuigd dat ondersteuning door een professionele organisatie geholpen zou hebben in het acceptatieproces.
Patty studeerde Letteren en volgde een opleiding tot lichaamsgericht therapeut. Zij werkte als communicatiemedewerker bij een hogeschool en als zelfstandig vertaler en ondertitelaar.
‘ Toen ik jong was, woonde ik in een boerendorp. Mijn gezicht was toen schever dan dat het nu is, omdat ik nog geen correctie had gehad. Daardoor had ik vaak last van mensen die me aanstaarden en opmerkingen maakten. Uitgaan deed ik niet. Zonder gelaatsafwijking is het al een hels karwei op die leeftijd, laat staan als je er ook nog eens zo uitziet. Ik had gewoon geen zin in botte opmerkingen en langdurig aangestaard worden. Dit is precies de reden waarom jongeren een belangrijke doelgroep voor ons zijn. Met deze campagne willen we laten zien dat het iedereen kan gebeuren. En dat een gelaatsafwijking niets af doet aan wie je bent’.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Dit forum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Nederlandse BrughoektumorForum forum index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: